maandag 21 juli 2014

Maandag 21 juli

Het was vandaag de bedoeling om te gaan schilderen in Palazzo Pitti. Maar de weergoden waren ons niet best gezind. Het heeft de hele ochtend geregend en gebliksemd. We hebben ons toevlucht gezocht in het atelier van Daniela waar ze ons een demonstratie heeft gegeven van het opzetten van een portret. Dat was natuurlijk wel een mooie afwisseling van het programma ook al kwam ik daar niet voor. Een van de cursisten, Anne uit Denemarken, heeft model gezeten.


Ook bij het portret draait het om licht en donker. Eerst de tekening, daarna de toonwaarde en dan pas de kleur. Eigenlijk doen wij in de cursus in Margraten niet anders. Het enig grote verschil is dat Daniela geen grisaille maakt maar direct overgaat in kleur. De schaduwpartijen heeft ze er direct bij de eerste schets al ingezet. Ze maakt vier tinten huidskleur aan met, schrik niet, zwart, vermiljoen, gele oker, ruwe omber en titaan wit. Vier tinten huidskleur van heel donker tot heel licht.
Het is ook bij het portret heel belangrijk om de toonwaardes te houden tijdens het schilderproces net als bij het landschap. Het is heel verleidelijk om er met huidskleur overheen te gaan waardoor de toonwaarde zijn donkerte verliest. Charley en ik besluiten om portret te gaan doen, de rest kiest voor een stilleven. Anne heeft weer model gezeten en van 10 tot 12.30 was ze van ons.
Ik had maar een klein paneeltje bij me en moest mijn ezel een stuk verder naar voren zetten dan Daniela heeft gedaan. Op de foto zie je dat haar ezel naast Anne staat. Dit heeft te maken met de sight-size methode die we bij het opzetten van het portret gebruiken.

Dit is dan het resultaat van een ochtendje portret. Volgens de methode van Daniela en de academie Florence nog teveel detail maar ik ben best tevreden.

2 opmerkingen: