vrijdag 4 juli 2014

Eerste week landschap.

Het is een leerzame eerste week geweest. Voor de tweede locatie zijn we naar een park uitgeweken, Parco Dell Anconella. Prachtige naam voor een zandweg met berkenbomen maar wel aan de oever van de Arno. Dat dan weer wel. De afstand was een uitdaging. Drie kwartier lopen met al je spullen naar het park en 's middags weer terug in de volle middagzon. Het is nu zo'n 35 graden hier.
De cursisten zaten verspreid door het park en hadden allemaal een ander uitzicht. Leuk om te zien wat je in zo'n park aan mooie plekjes kunt vinden.
Ik ben aan de rand van het park gaan zitten met uitzicht op de andere oever van de Arno. Met name de perspectieflijnen en het vergezicht trokken mij aan.

Het gekozen landschap
Ik heb weer een paneeltje gebruikt welke ik heb voorbewerkt met gebrande siena. Donderdag heb ik de schets opgezet en ben ik begonnen met de grote lijnen. Rond het middaguur was het erg warm en de zon stond helemaal anders dan 's ochtends. Een belangrijke les. Begin direct met het aangeven en markeren van de schaduwen want na een uur zijn ze al een stuk opgeschoven en klopt je schilderij niet meer.

Opzet landschap eerste ochtend
De eerste opzet heb ik een beetje aangepast omdat ik de weg rechts er ook op wilde hebben. Dit geeft diepte aan het schilderij en geeft de kijker de neiging om deze weg af te lopen. Bij de bomen aan de overkant van de Arno is nog de rode onderschildering te zien.

Op vrijdagochtend ben ik verder gegaan met het landschap. Weer 45 minuten gewandeld, goede ochtendgymnastiek. Enkele goede aanwijzingen gekregen van Daniela maar daar wordt ze ook voor betaald. De schaduwen en lichte vlekken op het weggetje op de voorgrond volgen de contouren van het landschap. Hierdoor wordt de glooiing geaccentueerd. Verder hoe verder weg hoe minder contrast. Ook de kleuren worden meer blauwig op de achtergrond. De visser zat er overigens echt.

 
 het eindresultaat
 
Dit is het dan geworden. Ik ben best tevreden met de eerste week en de eerste stappen in het landschap. Het leverde me zowaar een "Bravo" op van Daniela.
 
Vanavond is er een welkomstavond met een drankje (of twee) en een hapje (of twee). Daarnaast is er voetbal wat hier in ItaliĆ« ondanks de uitschakeling op veel belangstelling mag rekenen. Veel grote schermen om mensen binnen te lokken. Ben heel benieuwd hoe de Fransen het tegen de Duitsers gaan doen. Tot de volgende keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten