vrijdag 20 juli 2012

Vrijdag 20 juli

Drie weken zitten er op. De tijd vliegt hier. Het model vordert gestaag en ik ben er al best tevreden over maar ik zal er nog een week aan moeten prutsen. Ik wil volgende week wat nadrukkelijker werken aan het warm-koud contrast. Het model staat er nu goed op. Het is de bedoeling dat de blik van de kijker direct naar het lichtste punt wordt gezogen en dat effect heb ik bereikt door de rest donkerder te maken. In werkelijkheid is het verschil niet zo groot, Giovanni staat onder een groot dakraam, maar een beetje foetelen mag.


Vandaag een drukke dag gehad. 's Ochtends geschilderd, 's middags naar het gigantische Uffizi museum en 's avonds naar een expositie van docenten en leerlingen van de academie. Deze blog is daarom wat later. Tijdens de expositie heb ik de gelegenheid gehad om eens te zien wat de docenten maar ook de leerlingen maken. Indrukwekkend. Niet alles was magistraal maar het was een genot om te kijken naar de combinatie van vakmanschap en kunstenaarschap. Dat eerste ontbreekt bij de meeste kunstacademici. Een van de docenten is Anne van Tongeren, een Nederlandse, die les geeft in het maken van portretten in gips. Geweldige vakvrouw. Ik wilde een kop van haar kopen om te gebruiken als model voor de tekenlessen maar iemand was me voor. Ik zou overigens ook niet weten hoe ik hem in Nederland moet krijgen. Ik laat onderstaand een schilderij zien van Vitaly onze assistent-docent en kop in gips van Anne van Tongeren. Oordeel zelf maar over de kwaliteit.


Voor het schilderij van Vitaly heeft hij een decor gebouwd met alle attributen erin en heeft hij het model telkens laten poseren. Heeft hem een half jaar gekost. Het schilderij kost overigens 18.000 Euro. De buste van Anne stond te koop voor de belachelijke en zeer bescheiden prijs van 60 Euro.



1 opmerking:

  1. Hoi Ton,
    De kop van Anne heeft mijn voorkeur.
    Wens je veel succes met de voortzetting van je model, wat een klus!
    Groeten,
    Phil

    BeantwoordenVerwijderen