maandag 9 juli 2012

Maandag 9 juli

De eerste week zit er al weer op. Vandaag zijn we begonnen met het opzetten van het model op doek. Het doek is van tevoren bewerkt met een menging van ruwe omber en ivoorzwart en het model wordt met de kwast opgezet volgens de sight-size methode. Zelfde werk als vorige week maar wel een goede oefening. Jura Bedic heeft laten zien hoe hij zijn kwasten schoonmaakt. Een vak apart. Dat moet ik in de les ook eens gaan vertellen. Als ik zie hoe sommige kwasten eruit zien dan is dat hard nodig. Kwasten en penselen zijn duur dus is het fijn als ze door goed onderhoud lang meegaan.

Vandaag was schoonmaakster Rosy in het appartement om schoon te maken en toen ik binnen kwam was ze met de badkamer bezig. Ik vroeg me net af wat voor schoonmaakmiddel ze gebruikte omdat het wat vreemd rook toen ik zag dat het gordijn rokend over de lamp hing en op het punt stond te ontbranden. Een paar grote schroeigaten in het gordijn waren het gevolg. Gevalletje schoonmaakschade.

Verder is het hier in Florence zinderend heet en het openbare leven ligt 's middags stil. De enige mensen op straat zijn toeristen die niet weten dat je 's middags in de schaduw blijft en rust. Vandaag doe ik er een schilderij bij dat hier achteloos in het atelier hangt. Schitterend werk.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten