woensdag 11 juli 2012

Mercoledi 11 Julio

De tweede week is over de helft en het schilderij vordert langzaam maar gestaag. Elke dag hoor je nieuwe dingen in benadering van het model, het gebruik van verf, van kleuren en over contrasten. De meeste dingen zijn een bevestiging van mijn eigen manier van schilderen, andere zaken zijn nieuw.
Vandaag zijn we verder gegaan met het nauwgezet controleren en nalopen van het model. Met huidskleur worden de lichte delen aangegeven en met de donkere toon de schaduwen. Dit gebeurt uiterst geconcentreerd want de flauwste richtingveranderingen in de contourlijnen en de kleinste glimp van schaduw wordt op de juiste plek geplaatst. Het gaat mij goed af en ik ben bang dat ik een beetje voorloop op de andere cursisten en dat zijn toch allemaal mensen met een academische achtergrond. Altijd fijn om een compliment te krijgen.
Even over de achtergrond. In mijn portretlessen gebruiken we ruwe omber met ulramarijn zodat je een koel zwart krijgt. Jura Bedic gebruikt ivoorzwart met een beetje loodwit. Door de blauwzweem in het zwart ontstaat dezelfde kleur. Loodwit is een dekkende verf terwijl Jura vertelde dat de achtergrond transparant moet blijven. Kunnen we dan niet beter ruwe omber met ultramarijn gebruiken. Nee was zijn antwoord. Hij maakt met deze achtergrondkleur alle schakeringen van lichtblauw, geelgroen en zelfs paars. Voor mij was dit de belangrijkste les van vandaag. Geweldig.

Wel een beetje glimmend door het licht maar hierbij het resultaat na vandaag. Mooie baan die Giovanni, elke dag 5 keer 25 minuten in exact dezelfde pose gaan staan en dat een maand lang.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten