dinsdag 17 juli 2012

Dinsdag 17 juli

Na wat opstartproblemen gisteren ging het vandaag een stuk beter. Vandaag hebben we het samenstellen van het palet behandeld. Jura werkt met een gesloten palet hetgeen wil zeggen dat hij alle benodigde kleuren aanmaakt op het palet. Het palet bestaat uit slechts 8 kleuren. Ivoorzwart, ruwe omber, kobalt blauw, alizarine crimson, vermiljoen, gele oker, napels geel en loodwit. Hieruit maken we de achtergrondkleur, 8 of 9 tinten huidskleur variĆ«rend van donker tot licht.
Om de huidskleur te verlevendigen en (zoals de cursisten weten) om een warm-koud contrast te kunnen maken komen er nog enkele tinten grijsblauw, grijsgroen en paarsig bij. Een palet met maar liefst 24 hoopjes verf. Nu begrijp ik waarom iedereen zo'n groot palet heeft. En ik maar denken dat ze daar thuis de pizza's op klaar maakten. Gelukkig ben ik binnenkort jarig.

Tot nu toe hebben we ons geconcentreerd op de vorm en het contrast, de verhouding licht-donker. Met het voorliggende palet gaan we de rest van de week aan de slag om de kleur van de huid van het model zoveel mogelijk te benaderen. Ik was nog niet tevreden over het contrast en werk daar tegelijkertijd aan. Het moeilijke in deze fase is wel het leren zien van kleur in de huid. Rode, gele, blauwe tinten en zelfs groen in de schaduw. Verder moet de verf er "Rembrandt dik" op en dat is wel even wennen.

Het weer is hier nog steeds tropisch en ik ben blij 's ochtends les te hebben. Als je 's middags terug gaat naar de academie om nog wat te doen dan is het een stuk warmer, tijd voor een siesta en een schoonheidsslaapje hoewel ik dat niet echt nodig heb.  Hum...

Het is niet mijn bedoeling om de dames elke dag op een blote man te trakteren maar ik laat toch even zien hoever het er nu mee staat. Overigens weet ik zeker dat er mensen zijn die liever een vrouwelijk model hadden gezien, nietwaar John.



Groeten

1 opmerking:

  1. Dag Ton,
    Het palet met 3 kleuren boeit mij,
    en laat die mannelijke man maar verder gaan met model staan want wij dames vinden dat heel erg leuk.
    Groeten,
    Phil

    BeantwoordenVerwijderen