vrijdag 13 juli 2012

Vrijdag 13 juli

Beste mensen,

Twee weken zitten erop. De tijd vliegt en ik voel me al heel vertrouwd in Florence. Wandel rustig de hele stad door zonder kaart. Ik liep vanmiddag door de stad en zie ons model met kleren aan door de stad fietsen. Ik ken die man alleen in adamskostuum.
De klokken van de Duomo galmen door mijn openstaande raam en het lijkt wel of de geluidsgolven de lome warmte de kamer in stuwen.
Tijdens de les vandaag hebben we ons verdiept in het opbouwen en rangschikken van ons palet. Een beperkt aantal kleuren waarbij Jura Bedic toch kiest voor andere kleuren dan ik gewend ben. Kobalt blauw en Alizarine crimson, gele oker en vermiljoen en verder ruwe omber, ivoorzwart en loodwit. Hiermee gaan we aan de slag. Deze fase zal ik maandag verder uitleggen, het is een tijdrovend proces waarbij heel zorgvuldig het model wordt vorm gegeven met pasteus opgebrachte verf in verschillende tonen.

Maar goed. 's Middags ben ik naar het Palazzo Strozzi gegaan waar een tentoonstelling was van Amerikaanse schilders in Florence, "Americani in Firenze". Schilders als Sargent en Whistler en vele anderen die begin 19e eeuw naar Florence kwamen om er het vak te leren en om geinspireerd te raken door stad en landschap. Schitterende expositie met veel mooie impressionistische portretten.



Goed mensen ik hoop dat jullie net zo genieten van de zomer als ik hier doe. Morgenochtend ga ik lekker live luisteren naar de Nederlandse radio waar Maria om 10.45 uur op L1 wordt geinterviewd door Frans Pollux over Madame Bovary van Flaubert. Ik kan dan ver weg zijn maar ben er toch een beetje bij. Marie, zet hem op...

1 opmerking:

  1. Leuk om je wederwaardigheden te volgen. Brengt een beetje zon in onze verregende zomer. Ik ben benieuwd naar je werk.

    BeantwoordenVerwijderen