Workshop “Model
in de ruimte”.
Docent: Svetlana Tartakovska
Dag 1 Maandag 25
september 2017
Om 10.00 uur melden in het atelier van Svetlana. Eerste kennismaking met Svetlana, met 6 deelnemende
dames en met model Bert. Al snel bleek dat Svetlana ook een workshop heeft gevolgd
bij Jura Bedic op de Florence academy of art.
De les begon met het maken van kleine schetsjes van 5 x 5 cm
om de compositie te bepalen. Daarbij maakt ze gebruik van de gulden snede of
simpelweg de lijnen op 1/3e of
2/3e van het doek. Een model
in het midden is niet spannend. Ze laat daarbij een aantal voorbeelden zien.
Bij het opzetten van de schets concentreer je je op vier
toonwaarden en deze zet je in je tekening. Zo kun je zien of de compositie
interessant en in evenwicht is. Onderstaand een voorbeeld van twee peren.
Als je een keuze hebt gemaakt voor een compositie start de volgende fase; de toonwaardeschets.
Het doek of paneel waar het model op moet komen staan krijgt een onderschildering van ruwe of gebrande omber. Svetlana gebruikt hiervoor gebrande omber. We gebruiken in de workshop papier waarop je met olieverf kunt schilderen. Veeg het papier met een doel egaal. Zorg dat het papier tegen de zijkant van de ezel wordt geplakt zodat er niets zit tussen de tekening en het model.
Verdun wat verf met terpentijn en schets het model op het
papier. Dit gebeurt met de zijkant van een platte kwast. Gebruik hoofdlijnen en
richtingen, nog geen details.
Vervolgens wordt de donkerste toonwaarde zorgvuldig aangebracht
op de juiste plaatsen en met de juiste vorm. Let hierbij niet teveel op details maar
concentreer je op de vorm van de plekken met de donkerste toonwaarde. Schakel
je hersens zoveel mogelijk uit. Teken wat je waarneemt en niet wat je denkt te
zien.
Als de donkerste plaatsen zijn ingevuld kun je met een droge
schone kwast de randen van de donkere plekken waar nodig verzachten. Zo kun je
ook al beginnen met een vorm van modelleren.
Ga verder met de volgende wat lichtere grijstint. Zoek deze plaatsen op en arceer deze gebieden met iets meer verdunde verf.
Ga verder met de volgende wat lichtere grijstint. Zoek deze plaatsen op en arceer deze gebieden met iets meer verdunde verf.
Deze stappen herhaal je met de derde en vierde lichtere
toonwaarden. Kijk door je oogharen naar het model. Je ziet dan veel minder
details. Die moet je in deze fase ook nog niet schilderen.
Kijk ook of de achtergrond lichter is dan het witte jasje
van het model. Geef dit ook met een grijstint aan. Het belangrijkste onderdeel
van het model is het gezicht. Daar moet de aandacht van de kijker naar toe
getrokken worden. Dit bereik je door de rest van het model donkerder te houden
en niet te gedetailleerd te werken. Dit leidt de aandacht af.
Na een dag werken is dit het resultaat. Voor morgen alle
feedback meenemen voor het volgende model Rosa.
Super uitleg Ton, Ik ga het proberen!!!
BeantwoordenVerwijderenIk zie uit naar het vervolg!!!
BeantwoordenVerwijderen