vrijdag 29 september 2017

Dag 5: Vrijdag 29 september 2017
Alweer de laatste dag van een geweldig leerzame en inspirerende workshop dankzij Svetlana. Zij doet dit goed, geeft accurate aanwijzingen en tips en helpt waar nodig. Vandaag maken we het schilderij van Maria af. Vooraf nog even een samenvatting van de belangrijkste lessen.

Edges: oftewel lijnen en contouren. Harde lijnen trekken de aandacht; die moet je niet gebruiken in gebieden waar het niet de bedoeling is. Je wil de toeschouwer leiden naar jouw focus.

Focus: Dit is het gebied waarmee je moet starten, dit is je uitgangspunt. Zes aanwijzingen om de focus vorm te geven:
1. Gebruik hier het meeste licht; de lichtste delen trekken de aandacht.
2. Maak scherpe lijnen in het gebied van je focus.
3. Gebruik hier verzadigde kleuren.
4. Maak gebruik van veel contrast.
5. Geef hier zoveel mogelijk informatie en details prijs. Dit trekt de aandacht.
6. Gebruik dikke pasteuze verf om de aandacht te trekken zoals ook Rembrandt dat deed.
    Je kunt daarvoor gebruik maken van LUCAS Painting butter medium.

Rembrandt gebruikte in zijn bekende schilderij van man met helm een afgeleide focus. Doordat de koperkleurige helm zo gedetailleerd is uitgewerkt en daardoor zoveel aandacht trekt gaat de toeschouwer onbewust op zoek naar de mens onder de helm. Die is belangrijker dan een stuk metaal.

We beginnen dus met het gezicht van Maria omdat we willen dat daar alle aandacht naar uit gaat. Maak een goede middentoon van huidskleur aan en een warme schaduwtint. Zet deze op de juiste plek op en vervaag de "edges", laat deze subtiel in elkaar overlopen. We gebruiken een fijne platte kwast. Svetlana koopt goedkope kwasten omdat die net zo snel verslijten als dure marterharen penselen. Doordat je met een platte kwast werkt kun je je ook niet verliezen in onnodige details. Dit vereist wel een zekere vaardigheid.


Naarmate je van het gezicht weggaat worden de lijnen waziger, de kleuren worden minder verzadigd, de hoeveelheid informatie onder de tafel en op de stoel wordt tot een minimum teruggebracht. En ook de vaas met bloemen is met enkele penseelstreken gesuggereerd.
De besjes in de krans op het hoofd krijgen alleen in het hoogste punt van de ronding een hooglichtje. Besjes die verder af staan van dit focusgebied worden ook wat waziger geschilderd.

Een belangrijke tip om eenheid in je schilderij te krijgen; zet in het gebied rond het hoofd wat rood om de kleur van de besjes terug te laten komen in het grijs van de achtergrond. De rode elementen in de bloem, de borduursels in de jurk, op de lippen en op het hoofd geven een gevoel van samenhang.

Even een rondje langs de velden of in dit geval de ezels.

Carolien
Boukelien

Anneke

Jose

Louise

Simmie

Aan het eind van de middag gaf Svetlana een uitgebreide nabespreking van ieders werk. Dat deed ze op een heel constructieve manier waarmee iedereen zijn of haar voordeel kon doen. Onderstaande twee foto's geven een mooi overzicht van de resultaten.



Na afloop een gezellig samenzijn met Liesbeth en Erik, de organisatoren van Onderneming op Kunstgebied met een glaasje wijn en een hapje. Iedereen bedankt voor de fijne week.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten