donderdag 28 september 2017

Dag 4: Donderdag 28 september

's Ochtends als we binnenkomen in het atelier worden we verwelkomd door een tenger meisje met prachtig grote ogen en een stralende lange jurk. Maria, ons model voor vandaag en morgen.


Voordat we beginnen bespreekt Svetlana op heldere wijze nog eens de hoofdzaken van de afgelopen dagen. Om de toeschouwer te boeien moet je een trapje maken waarmee het oog van de kijker naar het doel kan klauteren. Dit doel bepaal je zelf; in ons geval is dat het gezicht.
Je kunt dat doen door van vage lijnen naar scherpere lijnen te werken, met contrasten van donker naar licht, en met kleur van koele naar warme kleuren. Warme kleuren, scherpe lijnen en lichte vlekken vallen meer op. Zo kun je de blik van de toeschouwer leiden en wordt een schilderij interessant.
Als alle details evenveel zijn ingevuld verliest de kijker de belangstelling.
Je kunt daarbij zelfs zover gaan dat je vlakken met dezelfde toonwaarde in elkaar over laat gaan. Zo kan het gebeuren dat een arm verdwijnt in de achtergrond. Het zijn de hersens van de toeschouwer die dit in zullen vullen.


Svetlana heeft gekozen voor een prachtig witte jurk met een rood bloemmotiefje. De rode kleuren komen terug in de krans in het haar gemaakt van takken en rode bessen uit de struik van de buren. Ook de achtergrond is dit keer licht van kleur. De rode kleur komt terug in de bloem op het tafeltje.

We beginnen weer met het maken van enkele kleine schetsjes om de juiste compositie te bepalen. Belangrijk om de schets in te blokken met vlakken van vier toonwaarden. De tekening is van ondergeschikt belang; het gaat om de verdeling van licht en donker.


Bij de eerste schets is teveel informatie zichtbaar. Het mooie aan Maria is haar broze verschijning, haar kwetsbaar bleek gezicht en haar grote donkere ogen. Daar wil ik de kijker naar toe leiden. De tweede schets is te saai en ik kies voor de derde schets linksonder. 

We beginnen weer met het maken van een toonwaardeschets op een vel oliepapier. Dit papier wordt eerst voorzien van een transparante laag gebrande omber. Daarna wordt het model opgezet met een kwast met verdunde verf. Als dat is gebeurd worden de vier toonwaardes uit de schets ingezet.


De volgende stap is het mengen van de kleuren zoals gisteren beschreven. De kleurschets wordt nu direct op het doek aangebracht. Het is goed om de kleuren tegen elkaar aan te zetten om het verschil in toonwaarde goed te kunnen bepalen. Als je de kleur van de achtergrond hebt gemaakt zet dan een lik donkere kleur in het haar. Zet de kleur van de achtergrond ernaast en beoordeel het contrast. Datzelfde kun je op alle plaatsen in het schilderij doen.

  

Dit is dan het resultaat van een dag intensief werken. Morgen verder met een gezellige en gedreven groep. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten